Cum a devenit o înşelăciune afacerea autobuzelor de la Buftea?

– Nu sunt deloc fan al Jurnalului de Ilfov, ba din contră, dar am descoperit un articol un pic mai vechi, unul care, chiar dacă nu e 100% credibil, e de remarcat in abundența de balast ziaristic .–

DEZVALUIRI

Cine o păstoreşte? SC ANADOLU AUTOMOBIL ROM SRL, din Ciolpani, reprezentant oficial al mărcii ISUZU. Dar şi importator de condiţie jalnică al modelului, aidoma, de autobuz – CITIMARK. În ce moment au ajuns cei de acolo la înşelăciune, de la o afacere care părea onestă? Simplu: când au vândut rable „de criză” pe post de autobuze moderne şi au început să falsifice evidenţe.

Normal, a izbucnit scandalul – cu parfum de şmen. Au apărut la ziar. Scoşi la vedere, au trimis „indignaţi” opiniei publice un „Drept la replică”. îmbâcsit cu aere ofuscate ipocrit, de oameni serioşi şi responsabili.

Nimic, însă, despre ce au de gând să facă, pentru un partener de contract înşelat, cu un produs de proastă calitate. Aşa tupeu, mai rar!

Am publicat integral, răspunsul acestor „fecioare neprihănite”, în episodul trecut al anchetei serial.

Potlogari, „de cursă lungă”

Sunt o categorie „specială” de hoţomani: panglicarii meseriaşi, cei cu argumente „de specialişti”, aşa zis „rafinate”. Care numără 2 şi ţin pentru ei 5. Cei care te prostesc în faţă, mult timp (luni întregi de garanţie). Cum că nu e nimic adevărat din ceea ce vezi cu ochiul liber şi ştii de zeci de zile!  Dar care ţi-au luat banii, ca pentru un produs sau servicii „de calitate”, prima-ntâi.

Poporul? Să plătească!

Tranzacţia celor de la ANADOLU AUTOMOBIL ROM cu primăria de la Buftea a costat mult: o jumătate de milion de euro. Plătiţi cu banii jos, în vara lui 2011, pentru patru autobuze ISUZU, model CITIMARK. Fabricate în Turcia, sub licenţă japoneză. Ele ar fi trebuit să acopere transportul orăşenesc, de persoane. Asta, dacă ar fi ieşit pe trasee şi n-ar fi stat zile cu ghiotura, în reparaţii, la service.

Vicii ascunse de fabricaţie?

Autobuzele au deficienţe grave. De multă vreme. Reparate? De zeci de ori. Degeaba. Nu e chip să te bazezi pe vreunul. Chiar specialiştii fabricantului turc, trimişi în România, nu le-au dat de capăt.

La ANADOLU, comunicatorul Tudor Şerban a scăldat-o. Ce răspuns să dea  în faţa evidenţei, altul decât că: „Da, sunt probleme tehnice. Trebuie să aflu: întâi diagnoza, apoi opinia producătorului”… zicea el. Dar, despre obligaţiile legale faţă de oamenii din Buftea, nimic? Că şi primăriei i-a ajuns cuţitul la os. În plus, peste câteva luni, maşinile ies din garanţie. Şi le rămân rablele pe cap.

Chiar Magda Peşu, recunoaşte public

Iată ce declara în 2012 revistei “Tranzit”, Magda Peşu, directorul ANADOLU, din Ciolpani: “Pentru CITIMARK nu se vor mai face stocuri şi va fi produs doar pe comandă. Vehiculul este low-entry şi nu a fost prea bine impus pe piaţă, în condiţiile în care a fost lansat în 2009, pe vârf de criză”.

Să traducem:  adică produsul a fost făcut într-un moment economic greu. Acum, nu se mai fabrică. Decât dacă apare vreun rătăcit, năuc, şi-l comandă. “Nu s-a impus pe piaţă”? Adică, e vai mama lui, încă din fabricaţie. Iar dacă mai interveniţi şi voi, “doctori” în reparaţii cum sunteţi cei de la ANADOLU, îl băgaţi în ceaţă chiar şi pe fabricant.

Am înţeles mesajul. Dar ce vină au locuitorii din Buftea?

Bilanţ negru

Maşinile au stat mii de ore, în reparaţii. Unele detalii le-aţi aflat în episoadele de până acum. Iată alte exemple, de coşmar:

a) 2.300 de ore au stat autobuzele în reparaţii, răstimp calculat  la un număr de 9 ore pe zi de lucru / maşină;

b) în 51 de zile (între 31.12.2013 şi 20.02.2014) autobuzele n-au mers… 70 de zile calendaristice. Cum aşa?  Simplu, dacă adunăm zilele de nefuncţionare, pentru toate cele 4 autobuze. Sunt practic peste 2 luni, în… 51 de zile!

c) în ultima perioadă, li s-au defectat uşile, computerele de bord, dar cel mai des, cutiile  de viteze. S-au înlocuit compresoarele – la unele de 2, chiar de 3 ori;

d) conform evidenţelor, semnate şi ştampilate de ANADOLU, maşinile au fost de 71 de ori, la reparaţii. Din ele, 29 au fost pentru revizii, conform ca­ietului de granţie, al fiecărei maşini. Restul de 42 au fost pentru reparaţii în garanţie (!?!).

Fără favoruri, madam Peşu!

În „Dreptul la replică”, întocmit parcă în delir, Magda Peşu afirmă că maşinile n-au fost aduse la reviziile tehnice obligatorii, “conform graficului de timp prevăzut”. Cu toate astea, firma i-a făcut o concesie beneficiarului, prelungind, totuşi, garanţia. Asta e o altă afirmaţie, de tip şmen. Din categoria “poate ţine  şi-i prostesc pe fraieri”!

Oricine ştie că reviziile auto se fac SAU la o dată limită, SAU la un număr maxim de kilometri. În cazul nostru, autobuzele au fost aduse la revizii, înainte de limita kilometrilor admişi.

Iar „tromboane”?

Mai zice ea, inocentă: …”un total de 93 de revizii şi 48 de reparaţii, însumând în total 432 de ore”.

Răspunsul la caterinca asta dubioasă îl găsiţi la punctul “d”, din capitolul alăturat, “Bilanţ negru”. Păi, ce avem noi aici? Ce să fie oare la ANADOLU: contabilităţi pa­­ra­lele, falsuri în acte şi înşelare, pe faţă?

Că alta e situaţia din arhiva beneficiarului, cu documente ştampilate şi semnate tot de ei!

Clientul lor? Om în ploaie!

Partenerul de contract, al lui ANADOLU? Cumpărătorul? Vai de steaua lui! Îşi va blestema zilele. Cum se-ntâmplă acum, cu cei din Buftea. E un avertisment serios, dat de realitate. Garanţia produsului, sau a serviciilor prestate, este norma legală împotriva înşelăciunilor. Pentru voi, asta e un moft? Ideea e să  şmecheriţi clientul, cu zeci de reparaţii până când se termină garanţia?

Aţi dat cumva, ­vreun autobuz la schimb, în zecile de zile în care nici unul din cele plătite nu era pe traseu, ci în atelierele voastre “fermecate”? De data asta, ANADOLU AUTOMOBIL ROM, banii înapoi! Sau înlocuiţi rablele alea de ISUZU CITIMARK, cu altele, în bună funcţiune. Asta pentru cei 500.000 de euro, încasaţi.

Și eu, bun de dus la „service”?

În acelaşi „Drept la replică” – cu graţia „subtilă” a escrocilor – mi-au creionat profilul de: mincinos patentat, cu scorneli în buzunar, hoţ, fotograf de trucaje, ageamiu profesional, un nătâng uşor de păcălit cu iluzii, vândut unor interese parşive… Iar peste toate, ticălos.

Aşa e cu pungaşii „de cursă lungă”. De aici îţi dai seama cum devine înşelăciune o afacere ce părea onestă, la început.

Însă, ce-ar fi să vă ocu­paţi nu de mine, ci –  exclusiv şi intens – de autobuzele alea şi să le faceţi să meargă ceas! Cel puţin câţiva ani, aşa cum e normal.

Altfel, o să reapăreţi curând, în vitrina cu ţepari!

de Eugen Dichiseanu

]]>

10 raspunsuri
  1. G
    G says:

    domnilor, problema e una tehnica. acestea au fost autobuze excelente ca pret/caracteristici. Producatorii au niste sepcificatii legate de utilizarea lor pe care soferii se pare nu le respecta. Daca accepta bogdan va voi da o filmare care arata cu cat (KM/h) circula autobuzul prin oras in regim de tractiune integral. nu am facut-o pana acum ca sa nu identifice soferul care, are doar jumatate din vina. practice ii trebuia un mic training privind modul de exploatare optim dar… ce faceti voi acum nu este decat sa-i ridicati la fileu celui interest sa desfiinteze linia.

    Răspunde
  2. bizu
    bizu says:

    Stii vorba aia pe orbul cu ochi nu e pacat sa il pacalesti .
    Da reprezentanta isuzu din Ciolpani e o mare teapa , dar cine a obligat primaria Bufea sa cumpere acele autobuze? Cu cine s-au consultat inainte de a face aceasta achizitie ? asta este o dovada a incompetentei de care a dat dovada fostul Primar .
    am spus atunci si spun si acum fara o echipa in spate un primar nu poate fac mare lucru dar poate gresi de multe ori .

    Din pacate nici in spatele lui George nu vedem o echipa, cu mici exceptii , el se ocupa de toate proiectele primariei il ajuta puterea de munca si inteligenta , totusi cu o echipa competenta ar face mult mai mult si mult mai repede

    Răspunde
  3. Hadrian
    Hadrian says:

    Articolul e semnat cu un nume fals, sau cu un pseudonim (cum vrei sa-i spui) si cel ce scrie nu e altul decat cel ce scoate ziarul orasului nost.

    Răspunde
  4. Bogdan Tobă
    Bogdan Tobă says:

    Foarte probabil sa fie așa. Articolul nu e chiar credibil, dar l-am pus pentru ca practic asta e varianta pe care domnul primar vrea sa o comunice buftenilor… ca Stoica a facut o afacere proasta, ca autobuzele sunt pe duca, sa ne luam adio de la jumatatea aia de milion de euro si ca poate chiar ar trebui scoase, sa nu mai cheltuim bani degeaba. Practic, e scris cu cuvintele primarului.

    Răspunde
  5. insolventul
    insolventul says:

    Tipul asta de isuzu, fabricat in Turcia, s-a vandut in Romania in numar de cinci bucati. Patru la noi si unul la Braila care are aceleasi probleme, capitala fiind cea de la cutia de viteze care costa peste jumatate din valoarea cutiei pe roti achizitionata in urma unei decizii calculate desavarsit de cine a trebuit la vremea respectiva…

    Pe langa pretul excesiv, s-a ocolit achizitionarea din CE de unde am fi dedus TVA-ul, s-a ocolit Mercedesul in favoarea magaziei pe roti ( la pret egal ), in urma unor ratiuni neintelese de prostime nici acum, dar mai ales ATUNCI.

    Bogdan, nu stiu cat de credibil e articolul, stiu insa absolut sigur ca au fost actionati in judecata cei de la Anadolu, ca in ceea ce ne priveste am respectat normele de intretinere si termenele service, ca exploatarea a fost minima in raport cu problemele ivite la toate roabele astea pe roti. Ma mir ca nu ai fost „informat” de hotararile luate in CL in ceea ce priveste aceasta problema, s-au discutat de curand, detaliat, cu acte si documente.

    Cat priveste observatia domnului de mai sus, cum ca a filmat un astfel de autobuz gonind prin Buftea, il anunt ca tahograful inregistreaza pe perioada garantiei orice depasire de viteza, orice l-ar absolvi pe producator de vina daca se intampla ceva si este reclamat. Pai atat ar astepta Anadolu, sa alergi cu magazia cu 200 de km la ora si sa-i spui ca-i proasta… Bine, am exagerat, la o exploatare de asta, in 2 km din roaba cu usi si televizor nu mai ramanea decat sasiul… O afacere proasta, cu miros de … insolventa morala.

    Răspunde
  6. Eugen D
    Eugen D says:

    [quote]Pe langa pretul excesiv, s-a ocolit achizitionarea din CE de unde am fi dedus TVA-ul, s-a ocolit Mercedesul in favoarea magaziei pe roti ( la pret egal ), in urma unor ratiuni neintelese de prostime nici acum, dar mai ales ATUNCI. [/quote]

    Sunteţi într-o eroare totală şi este ruşinos şi dezonorant pentru un consilier local să discute pe marginea unui subiect fără să se documenteze înainte, fără să aibă studiile tehnice necesare dar să aibă în schimb pretenţia că deţine adevarul absolut.

    Mă văd nevoit să vă luminez eu, domnule consilier PSD, înainte să continuaţi să vă faceţi de râs şi să minţiţi în cel mai josnic mod cu putinţă deşi stiu că minciune se predă pe linie de partid la PSD.

    Cele patru autobuze Isuzu au fost achiziţionate prin licitaţie publică, serviciul electronic de achiziţii publice (SEAP) decizând câştigătorul licitaţie, în acest caz Anadolu.
    Primăria nu a avut niciun cuvânt de spus în alegerea acestor autovehicule.

    Tehnic discutând, caietul de sarcini nu putea elimina din licitaţie niciunul dintre participanţi deoarece autobuzele urbane sunt proiectate, în mare parte, aproape identic. Există nişte standarde pentru autorizarea acestor autovehicule de transport pasageri care fac aceste maşini să nu difere substanţial ci doar calitativ. Astfel, cam toate autobuzele respectă un standard cu privire la siguranţa călătorilor, număr de locuri, punţi motoare, sistem de direcţie, sistem de frânare, încălzirea salonului. emisiile de CO2 (filtru regenerabil de particule, retarder, clapetă obturator pe instalaţia de eşapament), ş.a.m.d.

    Ştiu că în prezent, la primăria Buftea, nu se mai foloseşte serviciul de achiziţii publice iar contractele sunt date cu dedicaţie firmelor de casă. Direct din mână în mână. D-voastra aţi acordat anual peste 85 de contracte prin achiziţie directă firmelor de casă, cum puteţi hulii pe cei care au facut licitaţie publică? Nu cumva ar fi cazul să vă temperaţi aceste ieşiri dubioase?

    [quote]problema capitala fiind cea de la cutia de viteze[/quote]

    Doi şoferi care conduc aceaşi maşina, având stiluri de condus diferite, pot „îngenunchia” un ambreiaj în mai puţin de trei luni. Este o statistică demonstrată tehnic despre care, sunt convins, habar n-aveţi atunci când vă treziţi tastând la calculator. Principiul este cel al sârmei îndoite de multe ori in direcții diferite, opuse. Dacă se indoaie în aceași direcție rezistă mai mult.

    De asemenea, în toate capitalele europene, autovehiculele de transport public de persoane sunt dotate cu schimbătoare de viteze automate pentru un consum de carburant echilibrat, pentru noxe CO2 echilibrate, pentru confortul pasagerilor, ş.a.m.d. Mercedes Citaro, autobuzele Ratb Bucuresti, au schimbătoare de viteze automate. Toată lumea e proastă şi nebună numai dumneavoastră sunteţi deştept, domnule consilier?

    Pe de alta parte, decizia ca aceste maşini sa fie dotate cu schimbătoare de viteze automate a fost luată în unanimitate de voturi de consiliul local de la vreme aceia, inclusiv de colegii d-voastră din PSD. În plus dotarea cu schimbătoare de viteze automate a scos din buget circa 5000E, cum puteţi exagera într-atât afirmând: [quote]cutia de viteze care costa peste jumatate din valoarea cutiei pe roti [/quote]?
    Vorbim vorbe, domnule consilier? Aşa convingeţi electoratul să voteze PSD?

    [quote]Cat priveste observatia domnului de mai sus, cum ca a filmat un astfel de autobuz gonind prin Buftea, il anunt ca tahograful inregistreaza pe perioada garantiei orice depasire de viteza, orice l-ar absolvi pe producator de vina daca se intampla ceva si este reclamat.[/quote]

    Din nou vorbiţi asemeni unei babe frustrate căreia bărbatului ei nu i se mai scoală. Tahografele pentru aceste autobuze nu au fost puse in funcţiune niciodată. Nu se merge pe tahograv. Nu ştiaţi?

    Cât despre exploatarea acestor autobuze chiar e o problemă. Autobuzele, prin definiţia lor, nu sunt mașini proiectate sa meargă prin sanţuri de canalizare, gropi, praf, noroi. Vă semnalez eu, pentru că se pare că d-voastră nu prea ieşiţi din primărie, că sectorul de drum de la Calul Bălan şi până la grădiniţa din Flamanezeni, pe care circulă aceste autobuze (circa 2 km), arată ca după război, domnule consilier PSD. Nu ştiaţi nici asta? Maşinile dau în gropi, în fiecare zi, de 7-8 ori, în dublu sens. Vi se pare o exploatare normală pentru niste autobuze?

    Concluzia este că autobuzele Isuzu sunt cu mult mai bune decât actuala conducere a oraşului Buftea!

    Răspunde
  7. gongonea
    gongonea says:

    Lasati-o in plm de smecherie; Milenium are numai Isuzu si nu se strica; MediaPro are Isuzu de vreo 10 ani si merg zi de zi. Cardeli….

    Răspunde
  8. G
    G says:

    [quote name=”gongonea”]Lasati-o in plm de smecherie; Milenium are numai Isuzu si nu se strica; MediaPro are Isuzu de vreo 10 ani si merg zi de zi. Cardeli….[/quote]

    da’ da acolo nu s-a suparat BO$$

    Răspunde
  9. Radu
    Radu says:

    Foarte bun comentariul lui Duta. E limpede acum ca se doreste desfiintarea linie si se da vina pe masini pentru acoperirea incompetentei celor care ne conduc.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *