Ianuarie, comerț cu alimente și locuri fără vad

Cam șchiop in ultima vreme, comerțul din Buftea se târăște efectiv in luna ianuarie. Am mai spus-o, după ce că nu-i ajută vremurile și nici guvernanții, nici comencianții nu sunt prea pricepuți. Unii nici nu s-au mai riscat, preferă să dea drumul la activitate abia pe la jumătatea lunii.

Dar cele care o duc cu adevărat greu in ianuarie sunt comercianții din domeniul alimentar. Buftenii nu fac excepție. Sunt cele mai grele zile din an, când lumea e cu buzunarele goale după sărbători și destul de imbuibată de excesele culinare nelipsite in această perioadă. Lipsa vânzărilor și a rulajului duce intr-o singură direcție… lipsa prospețimii, ceea ce alungă și puținii clienți.  

 

Un loc bun unde, curios, nu merge nimic

Studiez de ceva timp magazinele de carne din Buftea. Incă nu sunt pe deplin mulțumit de ce cumpăr. Calitate găsești, dar prețul e cam mare, și asta pentru că nu prea există concurență. La șosea in centru, intr-o poziție aparent execentă, era o măcelărie acum vreo 3 ani, dar nu au putut ține pasul cu concurența și proprietarul a preferat să inchirieze. Evident o decizie bună, dacă nu se putea ține cum trebuie de treabă. De atunci a reușit să găsească doar 3 comercianți de carne dispuși să se instaleze acolo. Deși, cum ziceam, pare o zonă cu vad, toți 3 au eșuat lamentabil.

Explicația e undeva intre prețul chiriei cerut de proprietar (care totuși n-a incasat nimic timp de luni bune) și priceperea comercianților.

Prima oară au inchiriat spațiul niște arabi, care vindeau pui, oaie și vită. Fără porc. Produse ok, prețuri sub concurență. Deoarece tradiția nu le dădea voie să vândă porc, luna decembrie  a fost tragică pentru ei. In ianuarie a bătut vântul, ca la orice carmangerie, iar primăvara nu i-a mai prins acolo. 

Am fost surprins când  se instalase cineva care comercializa exclusiv carne de curcan, sub un brand cunoscut. Deși totul arăta foarte bine, nu a reușit să meargă mai departe, iar faptul că și-a schimbat locația ne indică principalul motiv… prețul chiriei. E greu să vinzi curcan românilor in general, nu mai vorbesc intr-un oraș așa mic, mai de la țară! 

Toamna asta a venit acolo cineva cu altă carmangerie. I-a pus firmă mare, un nume propriu, probabil al lui. Intre noi fie vorba, nu-mi inspiră nicidoată incredere o firmă botezată cu numele patronului, nevestei sau copilului. M-a chemat să-mi facă un preț bun pentru carne și m-am dus, că eram interesat. Am intrat in magazin, am aruncat o privire și in 5 secunde am ieșit fără să mai vorbesc cu nimeni. Nu mi-a plăcut, am rămas la vechiul furnizor, iar magazinul s-a inchis după câteva zile. Probabil patronul știa că nu poate trece iarna.  

 

Un loc prost unde. evident, nu merge nimic

Să ne intoarcem la curcanul nostru. Cu un curaj vecin cu nebunia, proprietarul a  ținut să meargă mai departe, in altă locație, cu o chirie mult mai mică.

E o locație, la prima vedere, dezastruosă după părerea mea (pentru că m-a interesant cândva). Acolo trebuie să faci ceva cu adevărat special și măreț ca să ai șanse. Vadul comercial lipsește cu desăvârșire, dar locația chiar cred că are potențial. E o intersecție spațioasă a 5 străzi mari din centrul orașului, la 2 minute de primărie, judecătorie, parcul Știrbey, poliție, școală și piața centrală.  In oricare alt oraș era bătaie pe acest loc! Curios, la noi e pustiu. Doar primăria poate ridica acel loc, cu ceva idei bune, sau poate un comerciant puternic și curajos, care să tragă după el și clienți și alți comercianți! 

Mai sunt câteva magazine in intersecția aia. Goale. Nu ii dau prea multe șanse „curcanului” acolo. Un magazin cu carne prospătă intr-un loc fără vad e sinucidere curată! Am zis că nu trece iarna, dar uite că se incăpățânează să rămână acolo. Cea mai mare carmangerie din Buftea s-a gandit totuși să-i dea „noapte buna” și au băgat și ei la vânzare curcan. Ultimul lucru de care mai aveau nevoie era concurența! Sfârșitul e aproape, chiar dacă, și-a tras reclamă (oare prin ce combinații?) in mizeria de ziar a infractorului Matei Decebal, partenerul d-lui primar. Un magazin de carne proaspătă n-ar trebui să-și facă reclamă cu „promoții, oferte, reduceri”. In domeniu, asta se traduce prin lipsă de vânzare sau mai rău, lipsă de prospețime. 

Mai mult, chiar lipit, s-a deschis un alt magazin alimentar. Acolo a fost până acum o cafenea dichisită. Dar ce folos dacă se baza tot pe clienții fostei terase și nu a atras alții noi? Noul magazin, chiar dacă folosește un brand cunoscut, se va inchide repede! Chiar și in noul bloc de la Știrbey s-a deschis un magazin (non stop!!!). Oare ei nu știu că Penny și Lidl rup in Buftea, iar magazinele de carier sunt pe ducă? Ăla e un alt loc bun, fără vad. Poate recenta ieftinre a apartamentelor de acolo să aducă ceva bun.   

 

Sunt foarte multe de spus despre comerțul din Buftea, nu sunt expert, dar dacă ești atent, vezi foarte multe „defecte”. Nu-ți trebuie școală, doar să te intereseze! Nu primăria e de vină, cum zic mulți! Merge prost rău in principal pentru că lumea nu se pricepe… nici comercianții nu știu să se orienteze, dar nici proprietarii de spații comerciale, care preferă să nu muncească și să ciupească din când in când o chirie mare, chair dacă luni de zile stau pe bară, după ce chiriașul se sufocă neajutat și nimeni nu se mai inghesuie să inchirieze.        

Aș putea spune lucruri interesante despre comențul buftean, dar nu vreau să mă avânt, patronii locali se supără și când le faci reclamă!   

     
               

]]>

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *