Accident pe trecerea de pietoni… și traversarea ca la carte

Vineri, spre seară, pe trecerea de pietoni din intersecția mare din Centru, a fost accidentat un pieton, ce traversa regulamentar.

Probabil nu a fost nimnic grav, la ore de vârf nicio mașină nu ar putea să treacă pe acolo cu mai mult de 30 km/oră. Dincolo de nefericitul accident, fără să invinovățim  pietonii, se naște o discuție… Trecerea de pietoni de acolo este extrem de sâcâitoare pentru șoferi.

După ce că e destul de aglomerat, mulți dintre pietoni sar pur și simplu pe trecere, fără să se asigure, bazându-se doar pe dungile alea albe de pe șosea, despre care unii au impresia că le oferă „imunitate”. Și parcă intenționat, nu traversează in grupuri, ci individual, astfel că soferii pierd mult timp acolo. Abia ce termină de traversat un pieton, că altul se avântă pe trecere…

Zilele trecute am văzut niște imagini șocante, cu o tânără spulberată pe trecerea de pietoni, chiar sub ochii tatălui. Urmăriți video aici… Șoferul e vinovat, probabil va face pușcărie. Dar nu propria viață e mai importantă? Tânăra a traversat pe trecere, dar nu era deloc atentă… nici nu s-a uitat in stânga când a traversat!

Hai să facem pe deștepții, noi șoferii, care mai „profesăm” și ca pietoni, și să descriem o traversare „ca la carte” care să impace și capra și varza. Nu contrază care e capra și care varza. Măcar să rețină vreun copil sau vreun părinte treaba asta, care ar trebui invâțată la clasa I.

Vii pe trotuar și vrei să traversezi. Te oprești, nu brusc, in deptul trecerii, dincolo de bordură, pe trotuar. Te uiți stânga-dreapta și traversezi lejer dacă nu vine nimic. Dacă trec mașini, nu sari pe trecere, silind șoferul să frâneze brusc, ci aștepți până se va opri intâi mașina din stânga și apoi cea din dreapta. Ai intoatdeauna grijă ca șoferul să-ți vadă intenția de traversare, iar pentru asta trebuie stabilit un contact vizual intre voi. Traversarea se va face in pas grăbit, așa e politicos față de șoferul care ți-a acordat prioritate, și eventual ii poți mulțumi făcând semn din cap sau mână.

In cazul in care aștepți in zadar și nimeni nu oprește, abia atunci pui ușor piciorul pe trecere dincolo de bordură și aștepți. Abia acum șoferul e obligat de lege să oprească! Și dacă vrei să fii cu adevărat politicos, poți aștepta incă unul sau mai mulți pietoni, pentru a traversa impreună. Astfel, se va evita aglomerația de pe șosea și situația stupidă… pietonul, mașina, pietonul, mașina, pietonul, mașina.

Spre exemplificare vă propun un video filmat de mine in Suedia. Acolo traversarea se face ca la carte, iar șoferul și pietonul se „citesc” unul pe altul cu respect și responsabilitate.

Sunt chestii simple, unii le știm clar, dar incredibil de mulți, mai ales copiii și pietonii care nu se pricep la șoferie, le ignoră, având impresia că trecerea de pietoni e proprietatea lor.

Când ne vom deștepta și noi și vom monta un semafor pentru pietoni acolo? Vrei să traversezi, apeși butonul și in 30 de secunde se pune roșu la mașini. Astfel se va forma și un grup de pietoni care să treacă impreună intr-un timp de alte 30 de secunde. Pe urmă, 3 minute să nu poată fi funcționabil butonul pentru pietoni. Nu e chiar așa complicat și toată lumea va fi mulțumită și in siguranță.

Până atunci… Este dreptul pietonilor să trecă in orice moment pe acolo și șoferii sunt obligați să le permită trecerea, dar nimeni nu ar trebui să uite că inainte de a avea dreptul de traversare, trebuie să te asiguri… poate un șofer e neatent, poate e nesimțit, sau poate nebun! Viața ta e mai importantă decât permisul șoferului!

 


]]>

8 raspunsuri
  1. Anonim1
    Anonim1 says:

    Nu stiu amanuntele accidentului.
    Dar hai sa facem un scenariu:
    – soferul vine dinspre Studio spre Centru
    – in fata postei si pe stanga si pe dreapta sunt oprite tot felul de masini (autovehicule, maxi-taxi, microbuze cu muncitori, uneori si cate un camion…)
    – partea dreapta a trecerii de pietoni este mascata de cei care stationeaza
    – trecerea prin zona devine o adevarata proba de slalom, indemanare, rabdare, intelegere din priviri cu soferul masinii care vine din sens opus etc
    – in acest moment apare si pietonul saracul care a lasat sa treaca tirul , betoniera, raba ce circula cu viteza neadecvata si spera in fata unei masini mici are mai multe sanse de reusita in traversare

    Cat poti sa-l consideri vinovat pe soferul ce are ghinionul sa loveasca un pieton?

    Toata zona incepand de la Nora pana la notariate ar putea fi mult mai bine semnalizata cu elemente de atentionare.

    Politistii ce foloseau dacia albastra ce insotea utilajul de ridicare al masinilor parcate neregulamentar de ce nu mai ies pe traseu? Amenzi pot fi date in continuare. Nu am inteles cum atunci primaria putea sa foloseasca un echipaj de politie iar acum primaria nu poate sa le ceara ajutorul daca ei din proprie initiativa nu iau masuri.

    Stiu ca nu are primaria putere pentru amenajarea intersectie, asa am discutat si acum un an despre intersectia de la Sabareni si nu s-a schimbat nimic.

    Răspunde
  2. nume
    nume says:

    Acolo trebuie o paserela, e cea mai aglomerata trecere : Faroanca (pe care latze o iubeste mult pe site-ul ala de 2 lei); posta; statia de maxi taxi; Aleea Garii cu liceul aferent din capat; Geamurile. Nu stiu cine trebuie s-o faca, dar e necesara ! Aceeasi situatie periculoasa e si la Plus.

    Răspunde
  3. gonen
    gonen says:

    Tinand cont ca probabil primaria nu a facut mare lucru, sunai astazi la CNADNR si astept sa primesc documentatia necesara pentru a putea face cerere de instalarea a unui semafor sau pasarela in acea intersectie. Aceasta cerere ar trebui semnata de cati mai multi bufteni.

    Răspunde
  4. gonen
    gonen says:

    Update: Tocmai ce vorbii cu cineva de la CNADNR din nou si exista un proiect de reabilitare pentru DN1A iar in intersectia cu Mihai Eminescu este propus deja un sens giratoriu. De proiectul de reabilitare am mai scris cu ceva timp in urma, ca si comentariu la un alt articol.
    Daca vrem sa se puna un semafor sau pasarela acolo, trebuie intai facuta o cerere catre politia rutiera si apoi catre primarie. Daca nu se primeste nici un raspuns de la primarie, se poate face o alta cerere catre ADP la care sa atasam si cererea facuta catre primarie. Si abia apoi, daca nici ADP nu raspunde putem face cerere catre CNADNR.

    Gabi imi spuse ca putem sa-i trimitem cererea si lui si incearca sa ne ajute direct, dar nu ne punem mari sperante, fiindca e un proces lung, daca nu-i facut fara toate aprobarile necesare(politia rutiera, primarie, adp, etc…)

    Răspunde
  5. gonen
    gonen says:

    PS. Nu exista un format standard de cerere, ci e de ajuns un fel de scrisoare de intentie din care sa reiese clar intersectia si motivele pentru care consideram ca e nevoie de modificari, iar lista cu semnaturi sa fie ca o anexa la scrisoare

    Răspunde
  6. alexp
    alexp says:

    Pe alta parte mai sunt si pietonii care traverseaza aiurea ….ajungand sa calce pe marcaj abia cand isi termina traversarea……….e mai scurt asa in diagonala.O singura data in 20 de ani am vazut un politist care dadea amenda unui pieton care traversa neregulamentar prin buc.Desi legea prevede amenzi pt pietoni (cel putin acum 12 ani era ) politistii nu se complica.S-ar strange ceva bani la buget ,nemaivorbind de siguranta

    Răspunde
  7. alexp
    alexp says:

    Mai bine s-ar face varianta ocolitoare decat pasarele……….mi se pare mai avantajos pt Buftea.Sa scapam de camioanele astea de mare tonaj- poluare,zgomot..agitatie.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *