Taxa uriașă și discriminatorie care sugrumă sectorul construcțiilor din Buftea.
Dacă vă întrebați de ce nu participă la proteste de zilele acestea din Romania și fermierii și transportatorii bufteni, răspunsul simplu este că ei nu există. Motivul ar fi monopolul pe care l-a instaurat Primăria Buftea în oraș, în aceste domenii, monopol care afectează întreaga economie locală, dar și cetățenii simpli.
Primăria a publicat nivelul taxelor din 2024 unde remarcăm uriașa taxa de transport mărfuri/utilaje cu masa autorizată > 3.5 T, cu o vechime de mulți ani. Această taxa este plătită în mod discriminatoriu de bufteni și de cei din afara orașului. Pe modelul taxei ilegale pe care o percepea bucureștenilor Radu Mazăre, în vremurile sale bune, în Mamaia.
Cum afectează această taxă afacerile locale
Chiar și taxa pentru persoanele fizice/juridice cu sediul/domiciliul în Buftea este foarte mare, iar impactul ei asupra economiei locale e foarte serios. Din păcate, printr-un populism fals, ea e ambalată și livrată oamenilor ca o protecție pentru drumuri. În fapt, pare doar o șemecherie care îi avantajează pe unii.
De exemplu, dacă ești un mic intreprinzător local, care are o basculantă mică, cu care cari nisip la lucrările cetățenilor din Buftea, trebuie să plătesti 2000 euro pe an. Dacă ai și un buldoexcavator, încă 2000 euro. Dacă vrei să deschizi un mic depozit de materiale de construcții, sau magazin de bricolaj, ai de plătit taxa enormă, sau n-ai clienți, că trebuie să ridici prețurile sau pentru că n-are cine să o transporte prin oraș.
Nu v-ați pus întrebarea de ce nu există în Buftea depozite/magazine de materiale de contrucții, deși se vrea un oraș în continuă dezvoltare? Cum s-ar putea aproviziona acest magazin/depozit? Ar plăti taxe uriașe furnizorului care vine cu camionul și astfel ar mări prețurile pentru bufteni. Din cauza asta, buftenii merg la Crevedia și li se livrează cu mașini de 3.5 tone materialele. Și crește bugetul Crevediei, nu al Buftei.
Un tractor pentru a face agricultură, la fel. Să faci agricultură cu seriozitate pe miile de hectare de teren agricol din Buftea, n-ai cum. Singurii doi agricultori din Buftea sunt familia primarului și asociații lui de la Moară Paste Băneasa. Cine poate verifica dacă plătesc ei autorizațiile astea? Monopolul pe agricultură în Buftea este clar. Ai un teren agricol, nu-l poți cultiva, trebuie să-l dai în arendă. Și aici e monopol, nu e concurență liberă, așa că vei primi foarte puțini bani.
Cum mărește această taxă prețurile în Buftea.
În aceste condiții, nimeni nu mai poate înființa la Buftea, capitală de județ, un oraș în plină dezvoltare, cum zice primarul, o stație de betoane. Există lângă Chitila, stația Port Trans, recent cumpărată de Strabag, care aparține de Buftea, și care pune taxa pe factura beneficiarului.
Orașul are nevoie de beton dacă vrea să se dezvolte, dacă are nevoie de centuri, drumuri noi și are PUZ-uri uriașe de ansambluri rezidențiale. Din cauza taxei, nimeni din afara orașului nu își permite să livreze beton în Buftea. Va plăti 815 lei pe zi, și va cere acești bani cetățeanului din Buftea, căruia îi cresc costurile cu construcția, sau 20 000 euro anual, de mașină! Și în niciun caz nu o va face.
De unde vine betonul în Buftea totuși? În principal de la stația de betoane din Corbeanca, care aparține primarului din Corbeanca, Valeriu Anton, finul primarului nostru. Credeți că nașul verifică aturizațiile de tonaj ale finului? Pare monopol? În monopol prețul e impus, desigur, și nu e mic. Din cauza taxei, nimeni nu poate deschide o stație de betoane în Buftea și nimeni din afara orașului nu poate livra beton în Buftea. Stația finului din Corbeanca livrează. Cine poate ști dacă plătește taxa? Poate nu-l controlează nimeni sau poate o plătesc cetățenii simpli, pe factură. Familia și apropiații primarului care contruiesc pe terenurile lui credeți că o plătesc?
Unii cetățeni se descurcă cum pot. Apelează la oamenii cu pile, care au „noroc” și nu sunt opriți de poliția locală. Nu se știe dacă au autorizație, dar desigur, au prețuri mari. Și aduc voturi.
Taxa mare și discriminatorie este și unul dintre motivele pentru care piața imobiliară din Buftea este așa sus. Construcțiile noi sunt scumpe, pentru că sunt puține, pentru că le cresc cheltuielile cu construcția, și nu în ultimul rînd, pentru că apropiații primarului sunt cam singurii care construiesc și astfel, impun prețul. Se contruiește puțin în Buftea. Ofertă mică, cerere mare, egal prețuri mari.
În București, taxele de acces cu mașini cu tonajul peste 3.5 t, sunt comparabile cu orașul Buftea, dacă ne raportăm la Zona B, pentru că nu e relevanvt să comparăm Buftea cu Zona A, centrul capitalei. Diferența e că în București există o singură taxă, fără discriminare, pentru toți… și cu sediul/domiciliul în capitală, dar și în afară. Ceea ce contează enorm, fiind o piață liberă și concurentă.
Taxa în București zona B poate fi justificată pentru ca acolo se intră cu betoniera printre blocuri. La Buftea se intră cu betoniera și pe multe pe străzi de pământ. Tinerii care își fac casă în Cartierul pentru Tineri, cu zero asfalt și doar noroi, plătesc în plus 815 lei pe cifa de beton, pe motiv că strică cifa străzile de pământ. E ridicol! Tinerilor li s-a dat terenul gratis, dar nu le-a explicat nimeni că vor avea costuri astronomice cu construcția. Vor afla prea târziu, când și-ai blocat banii și viața pe câmp în noroaie.
Dacă impui o taxă atât de mare și motivezi doar prin faptul că e în interesul buftenilor, poți impune și ridicarea mașinilor care blochează intersecții, trotuare și treceri de pietoni. Primarul susține nu doar că nu e mare taxa, dar și că e pusă pentru a proteja străzile din oraș. Le proteja doar dacă interzicea accesul oricui, nu doar a celor cu afaceri mici. Dacă se dezvoltă orașul, se plătește TVA, impozit pe salarii, impozit pe construcții și tranzacții, vor fi bani și pentru a repara străzile. Dar dacă ai făcut 1 km de drum judetean cu 1 000 000 euro și ți-e frică să nu-l rupă camioanele, e o problemă.
Str. Independentei, Str. Agricultori, Str. Vlăsiei, Str. Viilor, Str. Tamaș, Str. Fulger și Str. Milano sunt drumuri județene, construite, reparate și întreținute de Consiliul Judetean Ilfov. În mod firesc, ei trebuiau să se îngrijească de problema taxei, pentru că sunt banii lor investiți. Doar că în mod nefiresc, pe hârtie, au fost cerute și primite în administrare de Primăria Buftea. Inițial, în 2009, la crearea acestei taxe, aceste drumuri erau exceptate.
Astfel, primarul, prin subalternii din poliția locală, se ocupă de această taxă, după bunul plac. Dacă ați observat, pe pagina primăriei, se acordă o atenție deosebită acestui lucru. Sunt publicate foarte des poze cu polițiștii locali când verifică autorizațiile. Poze. Nu statistici despre câte autoriozații se eliberează și câte amenzi. Nu doar o dată am auzit că insuși primarul oprește camioane și le verifică autorizația de transport.
Ce spune legea despre Autroizația Specială de Transport (AST)? Este ilegală taxa de la Buftea?
Prin excepţie, circulaţia pe drumurile publice a vehiculelor rutiere, înmatriculate sau înregistrate în România sau în alte state, cu depăşirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe şi/sau a dimensiunilor maxime admise se poate efectua în baza autorizaţiei speciale de transport (denumită în continuare AST), eliberată în prealabil, fără discriminare, în condiţiile stabilite prin Ordinul MT/MAI/MDRAP nr. 1236/6509/126/2018 pentru aprobarea Normelor privind autorizarea şi desfăşurarea circulaţiei vehiculelor rutiere cu mase şi/sau dimensiuni ce depăşesc masele şi/sau dimensiunile maxime admise prevăzute în OG nr. 43/1997 privind regimul drumurilor.
AST este documentul prin care administratorul drumului stabileşte traseul ce urmează a fi parcurs, condiţiile de efectuare a transportului şi tarifele datorate. In toate cazurile, vehiculul impreuna cu incarcatura nu poate depasi masa maxima tehnic admisibila si masele maxime tehnic admise pe axe, asa cum sunt ele inscrise in certificatul/certificatele de inmatriculare sau in cartea de identitate a vehiculului.
In cazul in care există restricţii de circulaţie ale căror valori sunt mai mici decât masa totală si/sau dimensiunile vehiculului, AST se poate elibera doar in baza unui proiect de transport sau studiu de traseu, dupa caz. Proiectul de transport si studiul de traseu se intocmesc de persoane fizice autorizate sau de către persoane juridice care au ca obiect de activitate proiectare şi consultanţă lucrări de drumuri, poduri şi construcţii aferente.
Sursa: Minsiterul Transporturilor – cnair.ro
După cum observăm, la Buftea, taxa se plătește cu discriminare, primarul susținând cu vehemență în continuare această ilegalitate. Vezi video jos, cu dezbaterea din ședința Consiliului Local Buftea.
Nu am auzit ca la Buftea eliberearea autorizației să se facă în baza unui proiect, care ar fi necesar conform legii, pentru că pot fi zone foarte sensibile, unde trecerea cu un tonaj mare poate provoca probleme, chiar daca platesti taxa: poduri, strazi înguste, centrul vechi. În mod normal, acest proiect de transport trebuie să fie public, în transarență, pe site-ul primăriei, să fie studiat de oricine vrea autorizația.
Amendamentul meu în ședința Consiliului Local privind această taxa.
Am propus diminuarea taxei cu 25% și eliminarea taxei discriminatorie pentru cei din afara orașului, iar primarul și consilierii săi au susținut că e nevoie de ea, pentru că ne rupem străzile și n-avem bani să le refacem. A susținut că doar o singură companie locală e nemulțumită și că instanța i-a dat primăriei dreptate. Nu știm despre ce proces e vorba, dar mai sus vedem destul de clar cum legea vorbește de discriminare.
Primarul m-a numit ironic „avocatul poporului”, pentru că el nu concepe ca un consilier locar să reprezinte acolo interesele afacerilor locale, ale cetățenilor și ale comunității.
Eu am studiat și abordat această problemă la sesizarea unor reprezentanți ai unor companii care se simt nedereptățite și a unor cetățeni care au fost revoltați că trebuie să plătească 800 de lei în plus la o cifă de beton. Dar nimeni nu vrea să vorbească public. Nimeni nu va cotesta această taxă în instanță, pentru că nicio companie nu vrea să se pună rău cu primarul. Astfel, cetățeanul este cel care suferă… construiește, dacă poate, greu și cu costuri mari. Șmecherii profită. Și aduc voturi.
Susții Expresul, susții comunitatea să evolueze!
Ne poți susține aici… https://www.patreon.com/ExpresuldeBuftea
Lasă un răspuns
Want to join the discussion?Feel free to contribute!